První schůzky

První schůzka stávajících členů se koná 7. 9. pro Bludišťáky od 16:30 a pro Kolibříky od 17:00.

První schůzka nováčků je 14. 9. od 17:00 do 18:30.

Květen a červen 2023

Schůzka 4.5.: Mrkvičky byli rozděleni na holky a kluky a cestou na Skalky vymýšleli úkoly na stezku ( např. najít listy dřevin, natrhat kytku Lindě, oběhnout břízu atd.). Pak úkoly zapsali na papíry a vyrazili na cestu, schovali dopisy s úkoly a místo dopisu označili křížkem na mapě. Po návratu k Dubínku si vyměnili trasy a mapy a hledali a plnili úkoly. Vše bylo zdárně splněno a už se zase muselo pospíchat zpátky ke klubovně.

Skauti plánovali květnovou výpravu, její jídelníček, věci, dopravu a program a pak si povídali.

Schůzka 11.5.: Připravovali jsme se na nadcházející výpravu a shromažďovali plachty, vařiče, bomby, lékárničky a hlavně jídlo. Mrkvičky si daly velký fotbalový zápas.

Skauti vyrazili na nákup potravin na výpravu a pak probírali stezky a debatovali.

Schůzka 18.5.: Schůzku vedla Linda a probírali jsme nové znění slibu světlušek a vlčat.

Se skauty jsme vymýšleli skautské otázky pro mladší, pak se bavili o skautském slibu a zákonu.

Schůzka 25.5.: Schůzku jsme prodloužili o půl hodiny, abychom měli dost času dojít k lomu a zpět. U lomu děti po dvojicích založily ohně, které jsme pak shrnuli dohromady a opekli si marshmallow. Mezitím někteří vytvořili Titanic z velké klády a slavnostně ho spustili na hladinu lomu. Titanic se oproti očekávání nepotopil a tak, abychom nedělali překážku plavcům, jsme ho zase vylovili a slavnostně pohřbili. Dále jsme zkoušeli přetahování lany, které ale takový nápor nevydržely a praskly. Pak už byl jen čas si rychle zahrát čertovskou honičku a už jsme museli domů.

Schůzka 1.6.: původně byly v plánu vlčci a světýlka, ale protože bylo celkem vedro, děti samy vymysleli, že chtějí vyměňovat a pak se jít smočit do fontány za kinem. Takže každý dostal 2 knoflíky a po dvojicích se rozešli po Neratovicích, na konci byl sraz u fontány, kde se někteří zlili od hlavy až k patě.

Schůzka  8.6.: probírali jsme vlčky a světýlka a u toho hráli různé hry.

Skauti a skautky probírali a rekapitulovali stezky, vymýšleli a hledali odborky k plnění, měli prezentaci o literatuře v rámci jedné odborky a kreslili si s mladšími.

Schůzka 15.6.: Schůzka byla v klubovně, sešlo se nás celkem málo, protože hodně dětí bylo na škole v přírodě. Rozdělili jsme se 2 skupiny – na holky a kluky a malovali štafetově a postupně každý 10 vteřin, pak i poslepu. Vznikly opravdu zajímavé obrazy.

Grilování s rodiči 22.6.: při tradičním grilování s rodiči u Labe bylo zase vedro, takže se mnozí smočili v řece a naštěstí nás nepřekvapila žádná bouřka. Ugrilovali jsme buřty a maso, dodali jsme informace o táboře a kolem 19 jsme se pomalu rozešli.

Výprava 12.-14.5.: v pátek jsme vyjeli do Mšena, kde jsme se dali výborné zmrzliny ve Zmrzlinovém ráji a pokračovali do lesa u obce Sedlec, kde jsme společně našli místo na spaní. Větší si zahráli Bang zatímco menší si hráli v lese. Noc byla celkem studená, ale nikomu nebyla příliš zima. Ráno jsme se nasnídali, zabalili a začali vymýšlet badatelské projekty. Byly tři jeden se věnoval stromům – hlavně výšce, průměru a stáří, další teplotám na různých površích a poslední se věnoval druhu lesa – tedy smíšený, listnatý či jehličnatý. Pak jsme vyrazili směrem ke Grobiánovi, cestou jsme se naobědvali a u Grobiána jsme se rozdělili. Menší zamířili rovnou na Harasov, kam dorazili asi ve 14. Starší se šli ještě podívat na hrad Kokořín a dorazili na Harasov asi kolem 17. Nejdříve jsme pomohli s brigádou – tedy menší sbírali klacky a odpadky na louce, starší vozili polena k velkému ohništi a dělali z nich posezení. Pak jsme uvařili těstoviny s omáčkou k večeři a menší si šli stavět domečky na spaní, starší zase hráli Bang.  Ráno jsme posnídali ovesnou kaši a vydali se dokončit badatelské projekty. Pak už byl čas uvařit rizoto k obědu a pomalu vyrazit na vlak do Lhotky asi 5 km, šli jsme krásnou cestou podél skal a v klidu stihli vlak, který ale měl trochu zpoždění. Na Mělníku byl rychlý přesun do vlaku na Neratovice a v půl páté už čekali rodiče na nádraží.

Výprava 9. – 11. 6.: V pátek jsme vyjeli v 15:58 z Neratovic. Na hlavním nádraží jsme šli nakoupit jídlo. Do Dobříše jsme dorazili v 18:53. Ušli jsme asi 5 kilometrů a šli jsme chystat spaní. V sobotu jsme se vydali na cestu. Jelikož mělo pršet, rozhodli jsme se, že půjdeme rychle na Studený vrch. Na Studený vrch to bylo 6,6 kilometrů a došli jsme tam kolem jedné. Společně jsme si uvařili zeleninovou polévku. Potom jsme šli na rozhlednu a vyšli jsme okolo třetí. Šli jsme na čtyřmezí a pak jsme šli dále po žluté a kolem šesté jsme se rozhodli, že půjdeme hledat místo na spaní. Zahráli jsme si hru, kde děti hledali vhodné místo na spaní. Po utáboření jsme chvíli zkoumali stromy. Pak jsme si uvařili těstoviny s masem. A šli hrát bang. Potom jsme šli spát. Celkem jsme za den ušli 13 kilometrů. V neděli jsme vyšli okolo 9:30. Nejdříve jsme se šli podívat na nedokončenou přehradu a napojili jsme se na modrou. Došli jsme k Hostomickým vodopádům, ale ty moc netekly. Pak jsme si udělali k obědu polévky na louce a odpočívali. Ušli jsme celkem asi 5 kilometrů k vlaku. Domů jsme přijeli asi v 15:30.

Literární okénko

Recenze na knihu Vzpomínky na něj

Kniha mě od začátku do konce velice chytla. Je to příběh plný emocí, nadějí, odpuštění a druhých šancí. Líbilo se mi, jak jsem se mohla vcítit do obou hlavních hrdinů a plně chápala jejich dilema. Je to neskutečně silný příběh a konec mě opravdu dojal. Za sebe mohu knihu vřele doporučit.

Nábor nových členů a členek na rok 2023/2024

Přijímáme děti budoucích druhých a třetích tříd (aktuálních prvních a druhých) do družinky mladších skautů (vlčat a světlušek). Informační schůzka se koná v klubovně u dopravního hřiště 15. 6. od 18:30 do 19:30 nebo se můžete informovat na tel.: 605 280 179.

Schůzky se konají každý týden ve čtvrtek od 17:00 do 18:30 v klubovně.

Jsme smíšený skautský oddíl, takže v našich družinách jsou kluci i holky společně, v čemž vidíme mnohé výhody. Patříme do skautského střediska Lišák Neratovice a jsme členové největší české skautské organizace, Junáka – českého skauta. Další informace o našem oddílu naleznete zde.

Skautská literatura

Skauting pro chlapce (scouting for boys)

• První kniha o skautech
  • v roce 1908 napsal Robert Baden-Powell (zakladatel světového skautingu)

Základy junáctví

• V roce 1912 vydal knihu Antonín Benjamín Svojsík (zakladatel českého skautingu)

Boj o první místo

• Jaroslav Foglar v roce 1936

Tábor smůly

• sbírka skautských humoristických povídek
  • Jaroslav Foglar v roce 1938

Pod junáckou vlajkou

• Skautský román
  • Vydal Jaroslav Foglar v roce 1940

Skautské časopisy

BenJáMína

• Pro děti ve věku od 4–7 let.

Světýlko

• Pro vlčata a světlušky

Skaut

• pro skautky a skauty ve věku 11–15 let.

Skauting

• pro vedoucí oddílů

Roverský kmen

• Pro rovery a rangers ve věku 15–25 let.

Skautský svět

• Pro všechny dospělé skauty

Literární okénko

František Palacký byl český historik, politik a spisovatel. Má přezdívku Otec národa. Je považován za zakladatele moderního českého dějepisectví. Narodil se 14.6. 1798 Hodslavicích.

Angažoval se v mnoha věcech – například byl členem Královské české společnosti nauk. V roce 1868 položil symbolický základní kámen budovy Národního divadla, které bylo dokončeno až po jeho smrti.

Jeho neznámějším dílem jsou Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.

V roce 1827 se František Palacký oženil s dcerou velkostatkáře Terezií Měchurovou. S Terezií vychoval dvě děti, syna Jana a dceru Marii, později provdanou za Františka Ladislava Riegera.

Zemřel 26. května 1876 v Praze. Na starém hřbitově u kostela Nanebevzetí Panny Marie v Lobkovicích u Neratovic se dnes nachází hrob Františka Palackého.

Březen a duben 2023

Schůzka 2.3.: Bludišťáci měli psychologickou schůzku, povídali si o svých rolích doma, jak moc si připadají dospělí a co můžou a ne. Zahráli si společně s mladšími bombu a štít a obrovskou kimovku na týmy. Popovídali si o Lince bezpečí a o výhodě kompromisů při komunikaci.

Mrkvičky probírali stezky, hlavně tedy kamarádství, zahráli si bombu a štít a obrovskou kimovku.

Schůzka 9.3.:  Tato schůzka byla společná a opakovali jsme balení batohu na vícedenní výpravu. Nejdříve jsme si vše ukázali a pak bylo balení jednotlivých batohů ve skupinách. Nejvíce práce dalo asi nacpat spacák do obalu.

Skauti ještě probírali komunikační fauly, zahráli si dotkni se stromu, popovídali si o využívání sociálních sítí a hledali něco o sobě na internetu.

Schůzka 16.3.: Skauti probírali fair trade, zahráli si na dělostřelectvo a ještě pár dalších her s mladšími, třeba obíhací chaos.

Mrkvičky probrali ze stezky svět kolem nás, zahráli si nějaké hry a probrali, co by měli mít na výpravu.

Schůzka 23.3.: Na schůzku dorazili pouze Angie a Adam, ostatní se z důvodu nemoci omluvili. V plánu bylo vaření palačinek. Takže to jsme neměnili a do toho jsme ještě měli připravené konverzační otázky a moc hezky jsme si to užili.

SaS dělali výborné kebaby a pita chléb. Velice se to povedlo a všichni si moc pochutnali, byla při tom i zábava.

Schůzka 30.3.: Byla společná a velikonoční. Pavel nám ukázal, jak se zdobí vajíčka voskem a děti vytvořili úžasné výtvory dle své fantazie. Někteří ještě zdobili vejce ubrouskovou metodou podle Lindy.

Schůzka 6.4. se nekonala z důvodu velikonočních prázdnin.

Schůzka 13.4.: Vyrazili jsme trochu dříve a dohodli se, že do Lobkovic dojedeme autobusem, abychom si ušetřili cestu. Z důvodu velkého zpoždění autobusu jsme radši měli jít pěšky. Došli jsme na louku u Labe a zkoumali Palachovu knihu a hlavně květiny jarního aspektu, které jsme pak více našli ještě v lesíku u zámku. Brzy byl ale čas zase vrátit, to už jsme se nespoléhali na autobus a radši to došli pěšky.

Schůzka 20.4.: S Mrkvičkami jsme vyrazili na Skalky a hledali jarní květiny, pak se k nám na chvíli připojili Bludišťáci, kteří pomohli s hrou  Najdi si svůj strom.  Mrkvičky si zavázali oči šátkem a Bludištáci je jednotlivě dovedli k vlastnímu stromu a nechali je si ho osahat a pak je zase odvedli na cestu, tam jim rozvázali oči a úkolem bylo najít svůj strom. Protože jsme většinou zvolili specifické stromy, nedalo Mrkvičkám moc práce svoje stromy najít. Příště to musíme udělat těžší.  Nakonec jsme si zahráli Pašeráky a už byl zase čas jít domů.

S Bludišťáky jsme zašli na skalky a udělali si samostatné pozorování okolí, každý si našel místo, sedl si a poslouchal a pozoroval okolí. Pak nás napadlo, že by stálo za to zjistit, jak dlouho se rozkládají listy, takže jsme hned začali připravovat uzavřený ekosystém. Při cestě do Leoxu jsme se potkali s mladšími. Potom jsme zalili a uzavřeli sklenici a ještě si pochovali kuřátka u Máji doma.

Schůzka 27.4.: Nejdříve jsme si zaběhli Čarodějnický slalom a pak se šlo vyrábět.  Protože bylo hezky, vytáhli jsme si stoly ven. Tentokrát bylo tvoření volné, každý mohl udělat, co chtěl. Eliáš a Vojta udělali parník, Angie a Eliška pejsky, Alenka a Sofi pandu, Honza králíčka, Týna autíčko z březové větvičky, Mirek tank.

Bludišťáci probírali totality, pořádně podebatovali a probrali svůj důvod skautování.

Výprava Česká Lípa 17. – 19. 3 :  V pátek jsme vyrazili rychlíkem směr Mladá Boleslav, do Všetat jsme se usazovali a zrovna když už jsme byli spokojeni a usazeni u sebe,  tak jsme zjistili, že je přestup na autobusy. Takže zase rychle sundat batohy a honem do autobusu. V Mladé Boleslavi nám ujel spoj a museli jsme hodinu čekat na další. Po příchodu do skautského domu v České Lípě jsme se rychle navečeřeli a ještě vyrazili do Penny a Lidlu na nákup. Již ve vlaku dostal každý seznam 3 věcí, které má zakoupit, abychom složili jídlo na celý víkend.  Poté jsme ještě vyrazili do centra České Lípy na večerní procházku po centru a bývalé židovské čtvrti.  V sobotu jsme vyrazili na vlak do Zahrádek u České Lípy, už podle narvaného vlaku jsme pochopili, že bude v údolí Peklo hodně lidí. Takže po příjezdu vlaku jsme svižně vyrazili a brzy všem utekli. Pak už to byla příjemná procházka údolím Robečského potoka a neskutečné množství bledulí. Cestou jsme se stavili i u Skautské skály a postupně došli až do České Lípy.  Navečer jsme se začali připravovat na Honzův slib. Rozdali jsme svíčky, oblékli se do krojů a vyrazili ven mezi hřbitov a kostel sv. Kříže.  Tam jsme za svitu svící vyslechli Honzův slib a pak zase rychle dovnitř, protože byla ještě celkem zima. Druhý den vyrazili děti po dvojicích do centra České Lípy, kde podle mapy hledaly významné památky, sraz pak byl v kláštěrní zahradě, kde nám ještě Mrkvičky sehráli v amfiteátru horor a pak už jsme se vrátili do Skautského domu. Tam byl už čas uvařit oběd, zabalit a uklidit a už jsme museli vyrazit zpátky na vlak. Cesta zpět proběhla bez problémů a kolem 16 hodiny jsme už byli v Neratovicích.

Leden a únor 2023

Konečně bylo přiděleno jméno i družině vlčat a světlušek a jmenují se Mrkvičky – dostali dokonce maskota.

5.1.

Bludišťáci připravili Mrkvičkám na dopravní hřišti sportovní dráhu, ty mezitím tvořily v klubovně. Pak jsme si všichni společně zahráli lidské Člověče nezlob se.

Bludišťáci také probírali svůj přínos družině, oddílu a světu a po prázdninách se rozjela pořádná konverzace o všem možném i nemožném.

12.1. jsme měli volby, každý člen oddílu si připravil svůj program, se kterým předstoupil a všechny s ním seznámil. Poté každý volil 3 členy, kteří se mu nejvíce líbili. V době sčítání hlasů. které prováděli Bludišťáci, hráli Mrkvičky hru Němá štafeta – jeden člen byl obeznámen s úkolem celé skupiny – obejmout Lindu – a musel toto pantomimicky sdělit ostatním tak, aby to udělali a byli první.

Po sečtení hlasů v první volbě dostali nejvíce hlasů Honza (který měl v programu ochranu životního prostředí a Erža (který zvolil velice populistický směr). Udělali jsme tedy druhé kolo voleb, kde došlo i na superdebatu a pak už se volilo jen mezi těmito dvěma. Po napínavém sčítání hlasů nakonec zvítězil Honza. Erža obvinil Maminu z ovlivňování voleb, neboť stále poukazovala na jeho populismus a dokonce se dovolila zeptat, kde na své plány vezme peníze.

Také jsme se dozvěděli o různých již neexistujících povoláních, nových povoláních a vymýšleli jsme budoucí povolání.

Bludišťáci ještě probírali různorodé globální problémy: předsudky, AI, globální oteplování, inflace, volby prezidenta.

19.1. Na začátku na dopravním hřišti Mrkvičky na 2 skupiny zkoušeli pochodové značky, aby mohli o další schůzce udělat Bludišťákům bojovku po městě.

Bludišťáci zatím pokračovali v debatách o globálních problémech a tom, co je na světě špatně.

26.1. Mrkvičky připravili Bludišťákům stezku městem po pochodových značkách. Nejprve si v klubovně připravili značky, které použíjí a kudy půjdou a také dopisy s úkoly. pak se po 2 skupinách vyrazilo na přípravu. Šlo to celkem dobře, takže vypustili Bludišťáky a při úpravě značek se zjistilo, že Bludišťáci jsou strašně rychlí a Mrkvičky se tedy museli rychle přesunout ke Trojce škole, kde končila stezka a také se tam nacházel poklad. Schování za vysokou trávou se Bludišťáků dočkali a společně poklad (=bonbony) vyplenili.

Bludišťáci si ještě předtím zahráli hru na spolupráci, každý měl jiný cíl a měli spolu ve skupince tvořit.

2.2. Jsme uklízeli všechny prostory klubovny, protože už zase na nás přišla řada. Všichni se krásně zapojili, takže bylo brzy hotovo a mohli jsme hrát různé hry. Nejoblíbenější byly zase mrkvičky, i když jsou děti z koberce vždy odřené. Z Bludišťáků přišel pouze Michal a byl docela nešťastný, radši si tam sám luxoval.

9.2. Zahráli jsme si na jelena a pak jsme šli plánovat Masopust – děti si vybrali, za co chtějí jít a pak se hrabalo ve skříních a hledalo, co by se na to hodilo. Probírali jsme také nový slib a zákon světlušek a vlčat a porovnávali ho se slibem a zákonem skautů. Nakonec jsme hráli plácanou.

Skauti si začali plánovat svou výpravu, vymysleli místo, jídelníček, program a výlet do Doks.

16.2. byly prázdniny a schůzka se nekonala

23.2. jsme si udělali masopustní průvod. Děti se převlékly do masek a vyrazili jsme k Penny, kam šli Bludišťáci nakupovat jídlo na svojí výpravu. Masky byly:  Mája a Alenka – laufr, Jindra medvěd a Kristýna medvědář, Ondra ras, Sofi a Eliška jednorožci = kobyly, Linda kráva= koza, Eliáš smrtka, Vojta kominík, Kačka a Lupínek ženichové, Angie nevěsta, Mamina cikánka, Mirek šašek, Tom liška, Adam kovboj, Erža, Adam, Franta a Michal vojáci.

U Penny byla všechna zvířata rasem popravena a Mrkvičky šli zpět do klubovny, kde jsme si zahráli na Mlsnou kozu.

Bludišťáci si v Penny nakoupili jídlo na výpravu.

Výpravy:

14.1. jsme jeli vlakem na Hlavní nádraží, kde nás provedl Adam po staré budově a památníku loučení, u Národního muzea nám zase Michal řekl něco o Janu Palachovi a v parku jsme se nasvačili. Pak jsme šli kolem budovy Rozhlasu – kterou nám popsal Erža – do Riegrových sadů. Tam jsme si zahráli pár her a zase posvačili a po skupinkách jsme se přesunuli k Žižkovské věži. Od ním jsme došli do Atria Žižkov, kde byla interaktivní výstava Neboj! neboj!  tam se děti celkem dlouho zabavily a pak už jsme šli na vrch Parukářka s krásným výhledem na Prahu a velkým hřištěm. Po zábavě byl čas se vrátit pěšky k Hlavnímu nádraží. Cestou jsme se ještě stavili v Lidlu na sladkosti a pak už jsme zaujali svá místa v rychlíku domů.

24. -26.2. Bludišťáci

Na výpravě jsme si udělali k večeři pizzy a večer se podívali na Pelíšky. Pozdě v noci jsme vyrazili na pouť k Máje domů s návratem kolem hřbitova. Padlo rozhodnutí, že do Doks se nejede a že uděláme výlet do Obříství. K obědu jsme zpatlali zapečené těstoviny a poté jsme jeli do Obříství a vyrazili jsme podél Labe zpátky. V klubovně přišla chuť na topinky a večer jsme si dali Bang a dali si těstoviny s omáčkou. Film byl S tebou mě baví svět a po něm část vyšla na noční procházku. Ráno a dopoledne se dělaly svíčky pro Ukrajinu a pak palačinky.

V úterý 17.1. jsme pomáhali Dubovým Liščatům na jejich schůzce s vyráběním vlaječek. Připravili jsme naše potřeby na vyrábění a dětem ukazovali, jak se co dělá. Všichni byli velmi šikovní, vrtali, řezali, lepili a smirkovali jako o život a vlaječky i s polepem jejich znaku měli brzy hotové.

Listopad a prosinec 2022

Vlčušky: 3.11. jsme vyrazili již za tmy na Skalky, kde jsme podle mapy hledali 6 zastavení s obrázky, některá šla najít dobře a některá vůbec. Nakonec jsme s pomocí starších obešli všechna zastavení a vrátili se v pořádku ke klubovně.

SaS vyrazili též na skalky a každý sám začal na jiném startovacím bodu a měli do hodiny obejít ostatních pět bodů. Bylo jedno velice těžké stanoviště, ale jinak většina byla v pohodě.

10.11. jsme vyráběli dřevěná autíčka a prováděli již známé činnosti jako řezání, smirkování, vrtání, šroubování atd. Překvapivě si hodně vlčat vyrobilo tank. Při čekání na místo u vyráběcího stolu někteří tvořili s vlnou bambulky.

17.11. byl státní svátek a schůzka se tedy nekonala.

24.11. Nám skauti a skautky připravili zdravovědu – přišli jsme do klubovny a tam nastaly velké tragédie. Poranění elektrickým proudem, pád z výšky, proražení nohy šroubovákem, popálení vařící vodou a jiné. Nejdříve jsme si jednotlivé osoby obešli a řekli si o tom, jak je možné je ošetřit a pak už se spustila záchranná akce. Nejvíce překážel při ošetření Adam, který ze zranění svých kamarádů hyperventiloval.

1.12. Jsme udělali akci jako Znáš Nera? Děti dostaly vytištěné fotky míst a po dvojicích hledaly místa a zapisovaly jejich adresy. Některá místa nebyla úplně poznat, takže někteří využili nápovědu. Skauti a skautky to měli podobně, akorát každý vyfotil fotku místa, které bylo na fotce, některé nebyla úplně zřejmá, ale nakonec se to dalo zvládnout.

8.12. jsme měli společnou schůzku a pekli jsme cukroví – vínové, skořičky a cringles. Cukroví jsme použili na Lišákovu charitativní kavárničku.

15.12. jsme měli společnou vánoční schůzku. Jedli jsme cukroví, povídali si o vánocích a hráli hry.

V neděli 18.12. se hodně dětí zúčastnilo Lišákovy kavárničky se sbírkou pro neratovické neziskové organizace. Vybíralo se pro Charitu Neratovice, útulek, Rybku Neratovice, Hospic Tempus a Dostupný skauting. Děti vařily kávu a čaj a obsluhovaly návštěvníky.

22.12. se konala celostředisková akce Kukmenovy vánoční hry, bohužel vzhledem ke školnímu dni a velké nemocnosti se této akce nezúčastnilo moc dětí, ale i tak si to užili, obcházeli různá stanoviště a soutěžili i ve vědomostních hrách.

12.-13.11 jsme měli halloweenské přespání v klubovně. Uspořádali jsme soutěž masek, uvařili večeři a pak jsme šli na bojovku. Ta byla tentokrát trochu jiná, všichni šli jen po jednom, ale měli baterky a orientovali se podle připravených odrazek. Všichni včetně nejmenších to zvládli velmi dobře. Večer jsme se dívali na film Coco a u toho všichni postupně usínali. Ráno jsme dokoukali Coco, uklidili a pomalu odcházeli domů.

9.-11.12. jsme byli na výpravě na Modré Hvězdě v Tanvaldu. Hned po vystoupení z vlaku bylo velké nadšení ze sněhu, který u nás ještě nebyl.

Cesta do prudkého kopce k chatě byla zase výživná, ale všichni jí krásně zvládli a už jsme se mohli zabydlovat.

Druhý den ráno jsme se jen rychle nasnídali a hurá do sněhu, kde jsme vydrželi aspoň 2 hodiny a úplně mokří se vrátili na oběd.

Po obědě vyrazila skupina pouze 4 nejodvážnějších Erža, Lupínek, Vráťa, Pavel na vrcholový výlet na Velký Špičák. Ostatní umyli nádobí a vyrazili na rozhlednu na Malém Špičáku a pak jen na rozcestí pod ním, kde se zase asi hodinu blblo ve sněhu.

Po příchodu vrcholové skupiny jsme se všichni zase vrátili zpět do chaty. Zase nastalo velké sušení a vaření večeře a po večeři jsme hráli hry.

Spát jsme šli celkem brzy unavení ze sněhu. Druhý den už ani nikdo nechtěl ven do sněhu, takže zase jen uvaření oběda, úklid a odchod na vlak. Cestou z kopce se hodně jezdilo po zadku. Vlak na nás už na nádraží čekal, takže jsme ani nemrzli venku a v pohodě dojeli domů..